Seniorer

Årsberetning 2023

Seniorstyret 2023
Seniorstyret  har i 2023 hatt følgende medlemmer:
Zoja Milvang Leder
Vidar Thomasse Kasserer
Vigdis Bjørseth Sekretær
Jørgen Larsen Vårturen
Jan-Christian Johansen Innegolf og golfringen
Håkon Gravdal Seniorcup
Jens Gravdal Order of Merit og Eclectic
Jan Håvard Eftedal Medlem av turneringskomiteen
Arne Devold
Vårturen
Per Jacobsen er ikke med i seniorstyret, men er seniorgruppens representant i banekomiteen.

Det er avholdt 7 møter i seniorstyret + opplæringsmøter for bruk av golfbox.

Regnskap

Innskuddet i banken var pr 31.12.22 kr 68.211, men vi hadde en gjeld i form av ikke innløste gavekort på kr.17.750. Egenkapitalen var derfor kr 50.461 pr 31.12.2022.
Regnskap for 2023 vil bli fremlagt på vårmøtet 2024. Det forventes et underskudd i størrelsesorden kr10.000.
Revisor for seniorgruppens regnskap er Svein Erik Stiansen.

Vår og høstmøter.

Vårmøtet ble avholdt 26.4 med hele 66 deltagere.
Høstmøtet ble avholdt 11.10 med 48 deltagere.

Vårtur til Sverige
.

Vårtur til Sverige ble gjennomført tirsdag 18. til torsdag 20.4. Det var 39 deltagere. Været og arrangementet var strålende. Vi spilte stablefordturnering på Mjølkerød onsdag og Texas Mexican scramble på Strømstad torsdag.

Turneringer

Onsdagsturneringer

Det er blitt arrangert hele 22 onsdagsturneringer. Første turnering ble spilt 24.5 og den siste ble spilt 11.10. 8 av turneringene har vært stableford og 8 har vært netto slag. I tillegg til disse, er det spilt en turnering med tre køller og putter, tre Texas Mexican scramble turneringer, Senior Masters og en parturnering. Texas Mexican scramble turneringene og Senior Masters har vært avsluttet på terrassen med premieutdeling og bespisning.

Vi har hatt 2 klasser for herrer med spillehcp A: 0-21,4 og B: 21,5– 36,0, og 2 klasser for damer med spillehcp A: 0-24,9 og B 25,0 – 36,0.
116 spillere har deltatt på onsdagsturneringene – 26 damer og 90 menn.
66 av disse (57%) har fått en eller flere premier. På hver enkeltturnering er det i snitt 20% av deltagerne som har fått premie. Det har vært bra deltagelse på turneringene, men litt lavere enn i 2022 sesongen. I snitt har vi hatt 46 spillere (snitt 2022 48,5 spillere) pr turnering tilsvarende 1000 runder for alle sommerens turneringer.

Vinnere
Order of Merit:
Damer kl A:      Ranveig Solberg

Damer kl B:     Mia Fossbakk
Herrer kl A:      Arne Johnsen
Herrer kl B:      Reidar Lund

Vinnere Senior Eclectic:
Blant herrene var det 3 personer som hadde 69 slag:
- Bjørn Christiansen vant pga. flest birdies.
- Ivar Berge og Einar Moen delte andre plassen.

Ranveig Solberg ble beste dame med 75 slag.

Senior Masters

Fredag 9. sept. ble det arrangert Senior Masters for 47 deltagere. Det ble spilt i 6 forskjellige klasser samt en totalvinner i herre og dameklassen. Totalvinnere ble Ranveig Solberg og Jan Håvard Eftedal. Øvrige resultater finnes på Askergolf sine hjemmesider.  Premieutdeling var i år på terrassen rett etter turneringen.

Vinnere
Senior Masters:
Totalt:              Ranveig Solberg og Jan Håvard Eftedal

50-69:               Ranveig Solberg og Håkon Gravdal
70+:                    Edny Tangen og Jan Håvard Eftedal
80+:                    Guldbrand Gagnum

Golfringen

Denne turneringen er en matchplay turnering med lag fra Asker, Drammen og Holtsmark. Det har blitt spilt 3 turneringer – en på hver av lagenes hjemmebaner. Drammen gikk av med seieren med Asker like bak. Asker vant i fjor.

Seniorcup
Seniorcupen har hatt 30 deltagere. Vinner ble Erik Brynildsen.

Innegolf/Simulatorgolf.

Det ble spilt 17 onsdagsturneringer i vårsesongen 2023.
Vinner av Order of Merit for innesesongen høst 22/vår 23 ble Lars Bøe.

Første turnering i høstsesongen 2023 ble spilt 25.10. Det blir spilt 9 turneringer før jul og 12 turneringer i vårsesongen 2024. Siste planlagte turnering er 20.3.24.
På innegolfen spilles det i to klasser – damer og herrer spiller i samme klasse. Alle turneringer spilles som netto slag. Hcp grensen mellom A og B klassen er dynamisk og vil variere fra turnering til turnering. Grensen mellom A og B settes slik at begge klasser blir ca. like store. Startkontingenten er kr 30. Dette kommer i tillegg til startavgiften til Peggen.

Senior Cup Matchplay
: 2022/23 var første året hvor det ble arrangert matchplay innendørs. 8 personer var påmeldt. I finalen spilte Ulf Kristiansen og Asle P Johansen. Ulf Kristiansen vant.
I 2023/24 sesongen har deltagerantallet doblet seg. 16 personer har spilt de 3 innledende rundene i Senior Cup Matchplay. Spillerne ble delt i grupper på 4 hvor alle spiller mot alle, dvs. at alle påmeldte spiller 3 innledende runder. De 2 beste fra hver gruppe dvs. 8 personer har gått videre til sluttspillet i januar 2024 hvor det skal spilles kvart-, semi-, bronsefinale og finale. De 3 beste premieres.

Asker Fair Ladies innegolf

I tillegg til seniorgruppas onsdagsturneringer spiller en ren damegruppe- Asker Fair Ladies innegolf annenhver fredag formiddag, og avslutter med felles lunsj. Før jul (2022) arrangerte de 4 turneringer med i gjennomsnitt 11 deltagere. Etter jul (2023) 6 turneringer med i gjennomsnitt 12 deltagere.
I høstsesongen 2023 blir det arrangert 4 samlinger med et snitt på ca. 10 deltagere.
Denne gruppen ønsker å være tilsluttet både seniorgruppen og damegruppen. Zoja Milvang er deres kontaktperson i seniorgruppen.

Hilsen Seniorstyret